Dieta podle glykemického indexu

10. října 2009 v 2:05 | me
Tato dieta se tolik nezaměřuje na množství potravin, které sníte. Spíše sleduje, jak konkrétní potraviny ovlivňují hladinu cukru v krvi neboli glykemii.
Aby lidské tělo fungovalo, potřebuje energii a základním zdrojem této energie je cukr -konkrétně glukóza. Většinu potravin, které jsou složeny z různě složitých cukrů, si tělo musí nejprve na glukózu upravit.
Aby pak organismus dokázal glukózu využít, musí dodat do krve inzulin, který je produkován ostrůvky na slinivce. Inzulin zprostředkovává přenos glukózy z krve do konkrétních buněk, které ji zrovna potřebují. Co se tedy stane, když sníme jídlo? Potrava, pokud to jde, se rozštěpí na glukózu, a ta přejde do krve. Některé nestravitelné sacharidy, jako např. celulóza, se na glukózu nerozštěpí a mluví se o nich jako o nestravitelné vláknině.

CO JE GLYKEMICKÝ INDEX?
Hladina krevního cukru v krvi je relativně stálá, ale zvyšuje se po jídle. Vrcholu dosahuje 20-30 minut po jídle a po dalších 90 -180 minutách klesne na předchozí hladinu. Tento efekt je různě velký u různých druhů potravin. Záleží nejen na složení potravin, tedy na obsahu sacharidů v nich, ale i na jejich přípravě.
To vše ovlivňuje výsledný tzv. glykemický index potraviny. To je číselná hodnota, která charakterizuje potraviny. Čím vyšší je číslo, tím více inzulinu musí naše tělo vyloučit, aby glukóza z krve přešla do buněk a hladina se vrátila k normálu. Pokud je číslo glykemického indexu vyšší než 65, bude naše tělo potřebovat velké množství inzulinu, který nám může v pozdějším věku chybět.
Hrozí nám cukrovka druhého typu. Zároveň, protože dochází k prudkému nárůstu cukru v krvi, se vyloučí velké množství inzulinu, takže pokles cukru v krvi se zastaví až pod optimální hladinou, a vy budete mít brzy hlad. Potravina vás nezasytí na dlouho a opět si vezmete něco k jídlu. Začnete jíst více než můžete spálit a o slovo se začne hlásit nadváha.
Některým potravinám může uškodit i nevhodná tepelná úprava (například syrová kukuřice má glykemický index okolo 70 a tepelně upravená, v podobě praženého popcornu, už 85; brambory ve slupce 65 a smažené hranolky 95).


Tabulka glykemických indexů (GI) potravin

Pivo110
Glukóza100
Rýžová mouka95
Brambory pečené v troubě95
Burizony95
Bramborová kaše90
Předvařená rýže90
Med90
Vařená mrkev85
Corn flakes85
Popcorn (bez cukru)85
Mouka pšeničná85
Bageta85
Chipsy80
Tykev75
Meloun vodní75
Sladké (snídaňové) obilniny70
Čokoládová tyčinka (typ Mars)70
Cukr (sacharóza)70
Brukev70
Maizena70
Kukuřice70
Předvařená neslepitelná rýže70
Coca Cola70
Nudle, ravioly70
Celozrnný chléb65
Brambory vařené ve slupce65
Krupice (mletá)65
Klasická zavařenina65
Medový meloun65
Banán65
Pomerančový džus průmyslový65
Hrozinky65
Bílá dlouhá rýže60
Slané sušenky55
Máslové sušenky55
Normálně vařené bílé těstoviny55
Mouka z pohanky50
Palačinka pohanková50
Sladké brambory50
Kiwi50
Rýže basmati50
Rýže tmavá natural (hnědá)50
Sorbet50
Chléb otrubový45
Celý bulgur (vařený)45
Špagety vařené al dente45
Chléb černý německý40
Čerstvý hrášek40
Hroznové víno40
Šťáva z čerstvého pomeranče40
Přírodní jablečná šťáva40
Chléb žitný celozrnný40
Těstoviny celozrnné40
Fazole červené40
Indická kukuřice35
Planá (indiánská) rýže35
Merlík chilský (amarant)35
Kukuřice indiánská původní35
Qinoa (vařená)35
Hrách sušený (vařený)35
Mrkev syrová35
Jogurt35
Jogurt light35
Pomeranč35
Hruška,Fík35
Meruňky sušené35
Mléko (polotučné)30
Broskev30
Jablko30
Fazole bílé30
Fazole zelené30
Čočka hnědá30
Cizrna (vařená)30
Marmeláda ovocná bez cukru30
Čokoláda hořká 70 % kakaa22
Čočka zelená22
Loupaný hrách22
Třešně22
Švestka, grapefruit22
Fruktóza20
Sója (vařená)20
Burské oříšky20
Meruňky čerstvé20
Ořechy vlašské15
Cibule10
Česnek10
Zelenina kořenová, saláty, houby,
rajčata, lilky, paprika, zelí, brokolice apod.10

Ukázkový jídelníček podle GI
Snídaně - celozrnný chléb tence namazaný rostlinným tukem + jogurt
Svačina - zakysaný mléčný nápoj
Oběd - vařené nebo dušené maso, popř. ryba + brambory vařené olejem ve slupce, zeleninový salát s olivovým
Svačina - zelenina + tvrdý sýr
Večeře - salát z čerstvé zeleniny -papriky, rajčata, okurky, tvrdý sýr + lžička olivového oleje


Zdroj: www.mladazena.cz
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama